Nordic Walking

Nordic Walking,

neboli severská chůze, je sport pro všechny věkové kategorie. Řadí se mezi rekreační sporty a zdravotní prevenci. Oblíbila si ho spousta lidí. Převážně starší lidé v něm spatřují jistou možnost, jak sportovat i když mají nějaká zdravotní omezení.

Tento rekreační sport doporučují odborníci také jako rehabilitační prostředek, například po operaci nohou, existují centra Nordic Walkingu, která pořádají pravidelně lekce například pro klienty lázní, kde se léčí pohybová ústrojí.

Jako další musím zmínit velký přínos Nordic Walking pro svaly paží, konkrétně triceps. Při každém pohybu ruky s holí vzad tento sval bezbolestně, ale přitom cíleně posilujeme.

Nordic Walking terapeuti vřele doporučují i v těhotenství, pochopitelně po poradě s lékařem. Právě chůze je pro člověka nejpřirozenějším pohybem.

V posledních letech se Nordic Walking rozšířil (a stal se oblíbeným) mezi členy Revma ligy. Správně zvolené poutko holí dovolí přenést sílu na hole i v případě kloubních problémů v prstech rukou.

Další skupinou, pro kterou je Nordic Walking velmi vhodný sport jsou diabetici, protože při něm dochází k poměrně vysokému výdeji energie, z důvodu zapojení velké skupiny svalů.

Mohli bychom jmenovat mnoho dalších skupin lidí s určitým zdravotním omezením, pro které je Nordic Walking sport „jako dělaný“. Právě proto, že chůze je pro člověka přirozená.

Při správné technice se zapojí až 90% svalstva. Takové nasazení Vašich svalů má za následek zvýšenou srdeční činnost a tím je Nordic Walking vhodný nejen jako prevence proti kardiovaskulárním chorobám. Díky holím přenesete část své hmotnosti na svaly paží a odlehčíte nohy. Proto mohou, v rámci možností, provozovat Nordic Walking i lidé, kteří mají nějaké problémy s klouby dolních končetin. Hole Vás též drží s narovnanými zády. Oproti běžné chůzi spotřebujete mnohem více energie. Při Nordic Walking můžete spálit za hodinu až 600 kcal. Což se pozitivně projeví na úbytku přebytečných tuků.

Více energie, než při Nordic Walking, spotřebujete pouze u rychlého joggingu, ale zde oproti Nordic Walking trpí klouby při tlumení nárazů. Tyto nárazy u Nordic Walking odpadají.

TECHNIKA Nordic Walkig

není nikterak složitá, má však svá specifika. V první řadě je velmi důležité vybrat správné hole a jejich výšku. Výšku holí, které jsou pro Vás vhodné, snadno vypočtete podle koeficientu – výška postavy x 0,68. Jakmile vyberete vhodné hole, potřebujete už jen chuť. Následně je třeba přizpůsobit délku kroku a správný pohyb rukou. Nordic Walking hole Vám musí pomoci i při chůzi vpřed. Nemůžete je tedy dávat před sebe. Můžete se podívat na VIDEO.

JAK ZAČÍT s Nordic Walking?

Pokud to se sebou myslíte dobře, začněte co nejdříve s Nordic Walking. Zaručuji Vám, že při dvou hodinových procházkách týdně, se budete za 2 měsíce cítit naprosto jinak. Vaše kondice se zvýší. Ačkoliv je Nordic Walking nenáročný sport, pro zvládnutí správné techniky doporučuji vyhledat certifikovaného instruktora. Nordic Walking má svá jistá specifika a instruktor je schopen Vás správné technice naučit během pár hodin. Tato investice se Vám vyplatí.

JAKÉ VYBAVENÍ POTŘEBUJI?

Kromě vhodné OBUVIpotřebujete také Nordic Walking HOLE ve správné délce.

Správná hůl musí mít masivní poutko, pevně kolem zápěstí – polorukavici. Poutko může být odepínací nebo pevné. Pevná poutka nabízejí nastavení přímo na konkrétní velikost ruky, odepínací jsou sice praktická, například při občerstvování, ale nenabízejí možnost nastavení přímo na Vaší ruku.

Nordic Walking hole - popis :)
Nordic Walking hole – popis 🙂

Madlo hole musí být hladké, bez výčnělků. Při konečné fázi totiž vypouštíme hole z dlaně a v tom by nám výčnělky bránily.

Tubus holí by neměl být příliš pružný, aby se neztrácela síla, kterou se opíráte o Nordic Wolking hole. Tubusy Nordic Walking holí se vyrábějí z různých materiálů a slitin. Hole jsou buď hliníkové nebo carbonové s různým procentem skelného vlákna.

Hliníkové hole bývají levnější, ale těžší. Téměř všichni renomovaní výrobci Nordic Walking holí již nabízejí výhradně Nordic Walking hole karbonové.

Carbonové hole jsou lehčí. A ve svislém tlaku odolnější. Hůl by měla mít alespoň 70% carbonu a maximálně 30% skelného vlákna. Při menším množství carbonu je hůl pružná a ztrácí se v ní síla odrazu. Nejlepší hole jsou ze 100% carbonu. Takováto hůl je pevná, tvrdá a velmi lehká.

Nordic Walking hole Leki, velmi dobrá volba :)
Nordic Walking hole Leki, velmi dobrá volba 🙂

K Nordic Walking holím lze pořídit různé doplňky a vychytávky. Můžete na hole nasazovat například gumovou botičku, kterou nasadíte na bodec a usnadníte si tak chůzi po tvrdém povrchu, jako je třeba asfalt.

Nordic Walking hole můžete pořídit buď pevné nebo teleskopické. Teleskopické hole se vyrábějí v intervalu 5cm. Oproti teleskopickým Nordic Walking holím jsou lehčí a nepřenášejí vibrace do paží. Teleskopické Nordic Walking hole jsou o něco málo skladnější, mohou však přenášet vibrace do paží.

KVALITNÍ OBUV

je samozřejmostí pro tento sport. Doporučují se boty nízké (kotníčkové brání ve správném pohybu) a pohodlné. Existují i speciální boty pro Nordic Walking. Mají odpruženou mnohem více patu než špičku a v oblasti paty podrážku zkosenou, pro lepší došlap.

RUKAVICE PRO NORDIC WALKING

jsou lehké, odvádějící pot. Mají většinou „ustřižené“ prsty bez dlaňové části.

Musím říct, že sama jsem si tento sport velmi oblíbila, když jsem měla zdravotní potíže. Vzhledem k tomu, že k chůzi používáte speciální hole, cítíte se stabilně a bezpečně. Hole Vám pomohou udržet rovnováhu, když se vám případně zatočí hlava ( z krásné přírody nebo rychlejšího stoupání 😉 ). Nordic Walking chůzi ZDAR!

Připravila jsem eBook, ve kterém popisuji jednoduché kroky, pomocí kterých očistíte a odkyselíte svoje tělo, shodíte nějaké to kilo a bude se Vám lehce vykračovat.

Ochutnávku z mého připravovaného eBooku Očista těla v pěti krocích můžete získat po vyplnění formuláře . 

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)